Aleksandra Carvalho, direktorica računovodstvenog servisa Mereor d.o.o. – vrlo rano naučila sam da sam osoba koja nikada ne odustaje
Aleksandra je uspješna poduzetnica, koja smatra kako važan ključ uspjeha leži u međuljudskim odnosima unutar tima. Njen harmoničan tim čini osam žena koje smatra svojom drugom obitelji. „Zagrizla je život“ s 19 godina kada je otišla u Veliku Britaniju čuvati djecu. Ostala je 11 godina. Kako je od au pair postala uspješna poslovna žena pa poduzetnica otkiva nam u intervjuu.

Aleksandra, u Veliku Britaniju otišla si s planom čuvati djecu na šest mjeseci, a ostala si 11 godina. Tamo si odrasla, udala se i školovala se. Kako je izgledao tvoj put u Velikoj Britaniji?

Nakon završene srednje škole i mature odlučila sam otići u Veliku Britaniju kao au pair. Smatram da mi je to iskustvo pomoglo da sazrijem i upoznam sebe i svoje mogućnosti. Nije uvijek bilo lako, no baš ti momenti u kojima nije bilo lako omogućili su mi da spoznam što sve mogu. Jedna od najbitnijih stvari koje sam spoznala o sebi živeći daleko od doma je da sam osoba koja nikada ne odustaje. Zahvalna sam na tom iskustvu i zahvalna sam roditeljima koji su podržali moju odluku da ne upišem fakultet i tako mi dali priliku da preuzmem odgovornost za svoju budućnost.

OD BABYSITTERICE DO USPJEŠNE POSLOVNE KARIJERE

Čuvanje djece bio je zanimljiv posao, no znala sam da ga neću raditi cijeli život. U to vrijeme večernje škole bile su vrlo popularne u Velikoj Britaniji te sam upisala večernji tečaj knjigovodstva. O knjigovodstvu nisam znala ništa. Ključnu ulogu za moje daljnje profesionalno usmjerenje odigrala je fenomenalna „tičerica“, starija gospođa, koja mi je usadila osnove računovodstva i čije bilježnice čuvam i dan danas.
Tečaj sam pohađala paralelno radeći u administraciji jedne građevinske tvrtke na off shore otoku Jerseyu. Polako sam od administrativnih poslova dogurala i do računovodstvenog odjela. Nakon građevinske tvrtke otvorila mi se prilika raditi u jednom od brojnih Trust firmi koje su obilježje off shore poslovanja. Na Jerseyu je cijela industrija financijskih i konzultantskih usluga i mogućnosti učenja bile su neizmjerne. Tamo sam upila brojna poslovna znanja i izbrusila računovodstvene vještine.
Osim profesionalnog razvoja u Velikoj Britaniji razvila sam i privatni život, udala se, imala krug prijatelja i život je tekao svojim ritmom.
Moje vještine i znanja bili su prepoznati pa su me vrbovali nazad iz bivše građevinske tvrtke i ponudili mi plaćeno školovanje pri Association of Accounting Technicians (AAT), što sam prihvatila i stekla priznatu kvalifikaciju kao Member of the Association of Accounting Tehnicians UK. Karijeru nastavljam u jednoj velikoj tvrtki na Jersey-u s brojnim podružnicama u svijetu gdje vodim tim od 6-tero ljudi i nude mi se brojne poslovne mogućnosti.

POVRATAK U HRVATSKU I POKRETANJE VLASTITOG PODUZEĆA

U mom privatnom životu proživljavala sam razvod i potreban mi je bio odmak od svega. U tvrtki su mi nudili premještaj u London, no ja sam odabrala vratiti se u Hrvatsku. Sjećam se, dala sam si rok od 3 mjeseca da pronađem posao u Hrvatskoj, u suprotnom prihvatila bih ponudu za posao u Londonu. Sudbina je htjela da ostanem u Hrvatskoj. Počela sam raditi za jedan računovodstveni servis čiji je jedan od klijenata bio i investicijski fond, a imao je i većinu stranih klijenata. Poznavanje stručnog engleskog jezika kao i načina rada na koji su stranci navikli bilo je od velike koristi i tu sam prepoznala kvalitetu kojom se mogu diferencirati u Hrvatskoj. S poslom se razvijao i moj privatni život . Ponovno sam se udala. Uz suprugovu podršku pokrenula sam vlastiti računovodstveni servis Mereor koji ove godine slavi 10 obljetnicu.

Povratak u Hrvatsku za tebe je također bila prekretnica i svojevrsni izazov jednako kao i odlazak u Veliku Britaniju. Jedanaest godina si provela u inozemstvu, u drugoj kulturi, drugom načinu rada. Slobodno mogu reći da si dva puta u životu bila izbačena iz comfort zone. Kako je to utjecalo na tebe i tvoj život?

Zaista mogu reći da sam se u Velikoj Britaniji izgradila u odraslu osobu. Bila sam primorana brinuti o sebi i na taj način sam brzo odrasla. Moje profesionalno odrastanje kompletno se dogodilo tamo pa mi je u tom smislu povratak u Hrvatsku s 30 godina bio teži nego odlazak tamo s 19 godina. Najveći problem mi je bio hrvatski mentalitet, a najviše se to očitavalo na poslovnom planu. Kada sam tražila posao meni je bilo normalno da se osoba traži i cijeni sukladno njenom znanju, radu i stečenim kvalifikacijama. Zapošljavanje preko poznanstava i veza meni je bilo nezamislivo. Kad sam se zaposlila upoznala sam se i s razlikama u načinu poslovanja. Sastanci s klijentima su za razliku od sastanaka na kakve sam navikla u Engleskoj bili prilično „casual“, neformalni i bez strukture. Ipak imala sam sreće da su moji klijenti bili stranci pa je moj način poslovanja njima bio osvježenje u Hrvatskoj, a meni su strani klijenti omogućili lakšu prilagodbu na hrvatski mentalitet.
Kao što sam spomenula ubrzo sam postala svjesna da su način rada kojeg sam naučila u Velikoj Britaniji i izvrsno poznavanje poslovnog engleskog moja prednost i da se njome mogu doista dobro istaknuti na tržištu. Uspjela sam spojiti dva svijeta i iskoristiti najbolje od oba. Recimo da je izbacivanje iz comfort zone rezultiralo upravo tom mogućnošću da uspijem izvući najbolje iz oba iskustva i to utkati u svoje poslovanje.
Obožavam Veliku Britaniju, njihovu kulturu i ljude, ali moj život je ovdje i ne planiram se tamo vraćati.

HARMONIČAN TIM PREDUVJET JE USPJEŠNOM POSLOVANJU

Nakon 10 godina poslovanja s ponosom možeš reći da si uspješna poduzetnica. Koji su kriteriji po kojima ti mjeriš uspjeh, što za tebe znači biti uspješnom poduzetnicom?

Privatno poslovni uspjeh mi znači da sam u mogućnosti razdvojiti svoje slobodno vrijeme i svoje radno vrijeme. Donijela sam odluku da radim od 9 do 15 sati. Preostalo vrijeme moje je slobodno vrijeme koje najviše koristim za druženje s šestogodišnjim sinom. Za mene je to najveći uspjeh!
U poslovnom smislu uspjeh mi znači da ne moram brinuti da li ću moći isplatiti plaće za osam zaposlenih na vrijeme, što je usko povezano s mogućnosti biranja klijenata s kojima ću raditi. Danas mogu prekinuti suradnju s klijentima koji ne plaćaju moje usluge na vrijeme ili s onima s kojima nismo uspjeli uspostaviti korektan odnos i suradnju.

Prema tvojim riječima tvoj tim za tebe je tvoja druga obitelj i na njih možeš uvijek računati. Koliko je skladan tim bitan za poslovanje i smatraš li da je u korelaciji s realizacijom poduzeća?

U 10 godina moga poslovanja mogu sa sigurnošću reći da je to najvažnija stvar. Tim mora funkcionirati kao jedno tijelo da bi funkcioniralo i poslovanje. Funkcionirati kao jedan znači da imamo otvorenu komunikaciju te da kroz dnevne izazove prolazimo zajedno podržavajući jedna drugu. Kao direktorica prema mojem timu uvijek sam bila puna razumijevanja jer sam i ja dio tima pa na njihove situacije gledam kao na svoje. Ukoliko ti je majka u bolnici ti sjedaš u taksi i ideš k njoj, ako ti je dijete bolesno ti ne dolaziš na posao, a drugi dio tima onda „potegne“ i odradi tvoj posao. Zato su dobri odnosi u timu neizmjerno bitni. No i oni se grade i zahtijevaju ulaganje. Svojim djelatnicama pokazujem primjerom što je timski rad pa se onda i one tako odnose jedna prema drugoj. Zajedno idemo na ručkove, team-buildinge, poznaju moje dijete i puno puta ukoliko imam važan sastanak one uskoče i pričuvaju ga. One znaju da imam razumijevanja i da ih cijenim i ja zauzvrat dobivam lojalan tim na koji mogu uvijek računati bilo poslovno bilo privatno. Takav sklad i povjerenje je zaista blago!

Tvoj život je potresao gubitak muža i oca tvoga djeteta. Tri godine nakon ti si samohrana majka i uspješna poduzetnica koja širi poslovanje. Kako si se oporavila od gubitka, tko ti je najviše pomogao i kako danas pomiruješ samohrano majčinstvo i uspješno poduzetništvo?

Kada sam započinjala vlastiti posao moj suprug bio mi je velika podrška. Nakon što sam rodila, a posao je već bio „zahuktao“ te si nisam mogla priuštiti luksuz porodiljnog, moj suprug je preuzeo kompletnu brigu o djetetu dok sam ja radila. Majka sam bila nakon posla i jako smo dobro funkcionirali na taj način. Kada sam preko noći izgubila supruga, život je pred mene stavio veliku odgovornost. Trogodišnjaka koji je upravo izgubio oca i posao koji vodim i koji će nas prehranjivati u budućnosti. Morala sam se brzo sabrati.
Krenula sam na psihoterapiju koja me u prvoj godini dana doista spasila. Veliku pomoć imala sam i imam dan danas od moje majke kojoj nije problem ni u dva ujutro vlakom doći iz Križevaca čuvati bolesno dijete. Ona je moja velika podrška u svakom smislu riječi.

NETWORKING KAO JEDAN OD KLJUČEVA USPJEHA

Jako puno vremena provodim sa svojim sinom, vodimo aktivan život idemo često u kino i kazalište, na izlete i na more. Ipak trudim se ne zaboraviti na sebe, da sam osim majke i poduzetnice i žena.
Još jedna stvar koje mi je pomogla preusmjeriti fokus nakon suprugove smrti je networking. On mi je pomogao privatno i poslovno. Pomogao mi je ponovno izaći iz kuće i ureda, upoznati nove ljude, slušati neke druge priče osim one samohrane majke i samostalne poduzetnice, koju sam vrtila u svojoj glavi. Networking me natjerao da još jednom izađem iz svoje komfort zone. Trebala sam se ustati pred hrpom ljudi i u 60 sek prezentirati svoj posao. Odjednom sam od nekog tko sjedi i „kucka“, kako to vole reći za nas u računovodstvu, postala netko tko se druži, priča o svom poslu, dijeli iskustva i kontakte.
Mi sami sebe definiramo mislima o samima sebi. Čim promijenimo misli o sebi događaju se velike promjene.
Networking se jako odrazio na moje poslovanje. Kao da sam izašla iz poslovne sjene. Razvila sam neko novo samopouzdanje. Lista mojih klijenata počela je rasti i posao se počeo razvijati ubrzano. Smatram da je kvalitetna podrška žena, kakvu nalazim u Međunarodnoj mreži poslovnih žena doista nezaobilazna za svaku poduzetnicu.

U poslovanje uvodiš nove promjene, radiš na novom projektui. O čemu je riječ?

Tvrtku sam postavila na čvrste noge, imam odličan tim, uhodan način poslovanja i oko 70 stalnih klijenata. Moj idući projekt orijentiran je prema strancima koji žele pokrenuti biznis/investirati u Hrvatsku.
U tu svrhu okupila sam tim ljudi (odvjetnik, javni bilježnik, agent za pružanje usluge osiguranja, osoba koja se bavi zaštitom na radu…) koji strancima na jednom mjestu nudi sve aktivnosti i informacije potrebne za pokretanje biznisa u Hrvatskoj.
Fokus stavljamo na taj projekt, no ne odričemo se malih klijenata, koji uz velike čine raznolik portfelj potreban za uspjeh i održivost na tržištu.?

Kao vlasnica računovodstvenog servisa što bi savjetovala svima koji su u potrazi za računovodstvenim uslugama, posebno onima koji tek kreću u biznis, na koji način odabrati servis, kako komunicirati i izvući najbolje za svoje poslovanje?

Klijenti najčešće pretražuju računovodstvene servise putem interneta, glavni kriterij im je cijena usluge te donose odluke već nakon jednog telefonskog razgovora. Jasno mi je da je cijena bitna posebice onima koji tek kreću u biznis no imati osobu koja te može kvalitetno pratiti na tom putu daleko je bitnije. Način na koji ja radim i koji svakako savjetujem je dogovoriti inicijalni sastanak s potencijalnim servisom kako bi prvo upoznao osobu s kojom ćeš raditi i još bitnije kako bi razgovarali o tome što ti očekuješ i što ta osoba tvom poslovanju može pružiti. Tek kad te dvije stvari budu dogovorene i jedna i druga strana zadovoljna vi možete krenuti u kvalitetnu suradnju.
Ima jako puno poduzetnika koji ne žele znati ništa. Žele dostaviti papire i imati što manje kontakta s računovodstvenim servisom. To nije ključ uspjeha. Razvoj poduzetnika podrazumijeva stalno učenje odnosno brigu o svojem poslovanju. Jednako kako promatramo što radi konkurencija i koje su novosti na tržištu tako moramo i ipak biti minimalno računovodstveno pismeni. Takvi klijenti prema mom iskustvu imaju najbolje poslovne rezultate jer su fokusirani na svaki segment poslovanja.

Koje su prema tvom mišljenju snage žene?

Upornost, metodičnost, strpljivost i podrška koju znamo nesebično davati.